» Sitemap





Nyhedsbrev

Følg med i hvad der rør sig i den digitale verden.

Tilmeld
 
 


SMS billet til Sydtrafik

Fra udgangen af marts 2012 indførte Sydtrafik det mobile billetteringssystem i form af SMS billetten - samtidigt med et nyt zonesystem og harmoniseringen af takster i hele Sydtrafiks område - og kom dermed målsætningen om let adgang til billetkøb et stort skridt nærmere.

 

Betal busbilletten via mobilregningen

For kunder med en mobiltelefon, tager det nu under et minut at købe en SMS-billet uden bekymring for småmønter og vekselpenge. Prisen for en SMS billet svarer til prisen for en normal billet – plus mobilselskabets almindelige SMS takst - men trækkes over mobiltelefonregningen, hvorfor det ikke længere er nødvendigt, at have penge på lommen for at køre med bussen.

 

Troels Keilgaard, afdelingsleder hos Sydtrafik, mener derfor også, at SMS-billetten er en mere tidssvarende billeteringsløsning end de gamle billetmaskiner, papirbilletter og klippekort. "SMS billetten gør det nemmere og mere fleksibelt at bruge bussen. Rigtig mange bruger i dag udelukkende betalingskort og har ingen kontanter på sig, når de får behov for at tage bussen. Til gengæld husker de mobilen". Og kunderne er generelt glade for den nye billeteringsmulighed, som gør at mobiltelefon-ejere altid har en billet lige ved hånden. Men det er ikke kun passagerne som drager fordel af den nye billeteringsløsning; også chaufførerne kan glæde sig over SMS-billetten, som mindsker den tid der ellers bruges på billettering. 

 

Sydtrafiks rejsepointkonto

Som noget nyt har Sydtrafik endvidere muliggjort køb af SMS billetter via en rejsepointkonto. Kontoen kan oprettes via mobiltelefonen og forudsætter indbetaling af 220 kroner. Det udløser dog for 360 kroner rejsepoint, hvilket betyder at hver rejse giver 37% rabat. Rejsepointkontoen er ment som en afløser for den gammeldags klippekortordning, men "...er langt mere fleksibel end den gammeldags klippekortordning, fordi rejsepointkontoen kan bruges i hele vores område. Det svarer faktisk til at have et klippekort til alle ruter i Sydtrafiks område" udtaler Troels Keilgaard, afdelingsleder hos Sydtrafik.

 

 Læs mere om Sydtrafiks SMS billetløsning og rejsepointkonto på kampagnesitet 1408.dk.

 

SMS billettens historie
Danmarks første mobile billeteringssystem startede som et pilotprojekt mellem Fynbus, TDC samt Kofoed & Co og blev oprindeligt lanceret i 2008. Baggrunden for projektet var et ønske om at skabe en mere enkel billetløsning, som skulle gøre det nemmere for passagerer at springe på bussen. Det viste sig hurtigt, at det nye billetteringssystem blev budt velkommen af kunderne, som allerede et halvt år efter lanceringen af den nye løsning, købte 7000 SMS-billetter om måneden. I dag er SMS billetten således en etableret succes, som har udbredt sig til de fleste af landets trafikselskaber.

 

Set i medierne

 




Infostandere

Relevant information - når du har brug for det...

» Læs mere