» Sitemap




Sidste nyt


I medierne



Midttrafik app har vokseværk
Kofoed & Co
04-01-2017
Da Midttrafik sidst i maj lancerede deres nye app, var det første gang det midtjyske trafikselskab lancerede en mobilbetalingsløsning som har muliggjort køb af kontantbilletter, klippekort og fastprisprodukter via en smartphone i hele Midttrafiks område. Det var derfor også svært at vide, hvad man kunne forvente af den nye mobile betalingsløsning, som dog hurtigt blev en etableret succes.

Kunderne har taget godt imod den nye app, som blev lanceret samme dag, som Midttrafik annoncerede udfasningen af det populære papklippekort. Den digitale version viste sig hurtigt som et godt alternativ, for alene i juni blev salget af papklippekort halveret. Salget blev flyttet til appen, som ligeledes havde en negativ effekt på hamstringen af papklippekort. I september, blot tre måneder efter Midttrafik app havde set dagens lys, var tilvæksten af nye brugere på omtrent 1000 om dagen og omsætningen på 20 millioner kroner.

Tallene taler således for sig selv. På nuværende tidspunkt er der blevet solgt over 1,6 millioner billetter via den nye Midttrafik app og mere end 133.000 kunder har valgt at oprette en bruger-profil, hvilket er langt mere end antaget.

Løbende forbedringer
Der arbejdes således også kontinuerligt på effektiviseringer og forbedringer af kildekoden, så Midttrafik app forbliver stabil trods det store - og stigende - antal brugere. De eksisterende funktionaliteter optimeres ligeledes løbende, hvilket eksempelvis gælder muligheden for at betale med MobilePay. Hele 75% af Midttrafiks kunder benytter sig af denne mulighed, hvorfor der er blevet arbejdet på at smidiggøre MobilePay transaktioner yderligere til glæde for de mange brugere.

På samme måde er flere funktioner blevet opgraderet med fokus på at højne brugervenligheden: ved køb af en "print-selv-billet" kan billetten nu downloades med det samme, hvilket er et tiltag der skal sikre kunden yderligere mod tab af billetten under fremsending til en e-mailadresse.

Det populære elektroniske klippekort har endvidere fået tilføjet en notifikation i form af en advarselsboks, som skal forhindre gentagne klip af et flerzone-kort, med mindre kunden ønsker at medbringe en passager. Brugen af det virtuelle klippekort har vist, at det opfattes anderledes end det traditionelle papklippekort hvorfor antallet af zoner sommetider sammenblandes med det nødvendige antal klip for en rejse. Man behøver udelukkende klippe gentagne gange såfremt man ønsker at medbringe en passager, hvilket kunden nu adviseres om via en notifikation.

Nye funktionaliteter 
Den populære app er således allerede blevet udvidet med adskillige forbedringer, men har også fået tilføjet nye funktionaliteter. Senest har Midttrafik således fået tilføjet muligheden for at udsende "push beskeder" via appen, hvilket udspringer af et ønske om at kunne sende direkte beskeder til appens mange brugere og eksempelvis informere om driftsforstyrrelser, trafikale omlægninger m.m. 

Med Aarhus som "Europæisk Kulturhovedstad" i 2017, har Midttrafik naturligvis også et fokus på de mange udenlandske besøgende der gæster den jyske hovedstad, hvorfor "print-selv-billet" kan tilgås på engelsk. Appen, som p.t. forudsætter et dansk mobiltelefonnummer ved oprettelse som bruger, vil ligeledes snarligt inkludere brug af udenlandske mobiltelefonnumre.


Print



Infostandere

Relevant information - når du har brug for det...

» Læs mere